vrijdag 28 december 2007

Vision

Dankzij wat vrije dagen kon ik mijn expo-achterstand inlopen. De Europa-tentoonstelling in Tour & Taxis vond ik goed in elkander gestoken met een mix aan info interactie en demo (de radio uit de jaren 60 klopte helemaal) maar ik was vooral onder de indruk van het magistrale gebouw dat zo knap is gerestaureerd. Van de Rubens-expo onthoud ik de kundige toelichting bij alle werken die je doen beseffen dat je nog lang niet alles weet over deze nochtans zo klassieke meester. Pet af voor zo veel craftmanship. Wat me helemaal van mijn sokken blies is British Vision in het MSK van Gent: een half jaar eerder ontdekte ik samen met mijn mama al hoe mooi dit gebouw is gerestaureerd, en nu kwam ik volledig in de ban van curator Houzée met zijn kijk op verbeelding & voorstellingsvermogen van de Britse kunst in de twee vorige eeuwen. Pure klasse. De opstelling, de begeleidende teksten, en vooral de werken zelf releveerden. A philosoper lecturing on the orrery is in de eerste zaal al een ware lust voor het oog: die belichting, dat perspectief, dat spanningsveld van begerige nieuwsgierige blikken op iets onbekends, het doet me staan kijken met grote bewondering. En zo gaat dat maar door. De foto's uit die tijd, de aandoenlijke illustraties die William Blake maakte bij zijn eigen teksten, de allegorie op de arbeid van alledag door de schilder die zijn eigen arbeid ook zo zag, de verwijzingen naar Ieper evenals de erfzonde, de mokerslagen van Francis Bacon... ze brengen me van mijn stuk, brengen me iets nieuws, wat ik nog niet kende. Memorabel.

Geen opmerkingen: