donderdag 18 september 2008

broek

Enkele dagen geleden moest ik even op controlebezoek bij de dokter. Mijn huisarts was op vakantie, dus liep ik langs bij de vervangende dokter. Leuke man, fijn gesprek. In vlotte jeans, zo merkte ik op, dat had ik niet eerder gezien. De dag daarop hoor ik op de radio dat een enquete bij patiënten en doktersbezoekers uitwees dat men discrete kledij op prijs stelt: witte jas, bijvoorbeeld, vindt men wel passen bij de dokter. Jeans helemaal niet. Terwijl ik mijn vervangdokter juist sympa vond vanwege die broek.

Tijden en zeden veranderen gaandeweg, maar goed ook dat steeds minder 1 smaak domineert in de sociale afspraken: studenten kunnen tegenwoordig probleemloos in jeans - met scheur en al - mondeling examen afleggen. Blue jeans onder een erg gekleed colbert is hip op recepties bij filmpremières. Nog even en zelfs het voorgeslacht vindt gabbers er lief uit zien.

2 opmerkingen:

MrMister zei

Verbod 'baggy pants' tegen grondwet
Gepubliceerd: woensdag 17 september 2008 21:10


Een rechter in Riviera Beach in Florida heeft woensdag bepaald dat het plaatselijke verbod op afgezakte broeken ongrondwettelijk is. De uitspraak werd gedaan naar aanleiding van de arrestatie van een tiener die een nacht in de cel moest doorbrengen omdat hij teveel van zijn onderbroek te zien zou hebben gegeven.

In maart werd in Riviera Beach een wet aangenomen die het dragen van afzakbroeken, zogeheten baggy pants, verbiedt. Bij een eerste overtreding wordt een boete van 150 dollar opgelegd, ofwel 105 euro.

Wie zijn ondergoed vaker aan het daglicht prijsgeeft riskeert een celstraf. Vorige week zag een politieman een 17-jarige jongen fietsen wiens broek tien tot twaalf centimeter lager hing dan de autoriteiten graag zouden zien. De jongen werd in verzekerde bewaring gesteld.

Volgens de advocaat van de 17-jarige werd met de wet feitelijk een soort modepolitie in het leven geroepen. Zij vroeg de rechter dan ook het verbod op te heffen. De rechter oordeelde dat het verbod ongrondwettelijk was, maar dat wil nog niet zeggen dat de jongen niet meer terecht hoeft te staan. Op 5 oktober moet hij weer verschijnen.

De trend om afgezakte broeken te dragen is waarschijnlijk ontstaan in gevangenissen, waar de gevangenen geen riem mogen dragen om te voorkomen dat zij zichzelf ophangen of medegevangenen afranselen. In de jaren tachtig waren de eerste afgezakte broeken in videoclips van gangsterrappers te zien.

Daarna sloeg de trend over op skaters en middelbare scholieren. "De eerste keer dat ik het modeverschijnsel zag, had ik er een hekel aan," zei de advocaat van de puber. "En toen realiseerde ik me dat ik oud aan het worden ben."

Lucien Desplenter zei

ja dat is verleden tijd dat een dokter in zijn praktijk een witte schort draagt .Een propere jeansbroek is ook goed.Maar ik vind dat zowel oud als jong uit zelfrespect en respect voor de anderen er netjes bijloopt niettegenstaande alles verandert .Beleefdheid blijft bestaan .Dat is mijn opinie .Ben ik mis? GROETJES oma