woensdag 18 juni 2008

FEP



Afgelopen week woonde ik de algemene vergadering van de Europese Uitgevers Vereniging (FEP, de Federation of European Publishers) bij, die dit jaar doorging in Warschau. Eerste bezoek, geen idee waaraan ik me te verwachten had: dat geen enkel gebouw er langer dan 50 jaar staat, is misschien wel het meest opvallende. De verwoestingen die er de afgelopen eeuw hebben plaatsgevonden, zijn door geen enkele stad overtroffen me dunkt. Dat het historische centrum zo meticuleus heropgebouwd is, verdient bewondering, maar als je er wandelt, lijkt het veeleer op een filmdecor. Wel een knap filmdecor... Het monument bij waar eerder het Joodse Ghetto was, maakt grote indruk op me. Van de 350.000 inwoners voor Wereldoorlog 2 bleven er 394 over aan het einde van die oorlog. Dat is haast niet te bevatten mensenleed. De foto's spreken boekdelen.

Het door Stalin aan de bevolking geschonken Cultuurpaleis is een protserig fameus groot baken in de stad, dat toch zijn charme heeft. Brede avenues ook, en mooie boekhandels, en heel veel groen. Mérite le voyage! Temeer omdat het er prachtig zonnig weer was, terwijl het in België oude wijven regende.


Ook het gezelschap zorgde voor goed humeur: voorzitters, directeuren en secretarissen van uitgeversverenigingen uit 23 landen leveren samen met de fijne medewerkers van het Brusselse bureau een kleurrijke groep op, waar veel collegialiteit over tafel gaat, en uitwisseling van knowhow over auteursrecht, BTW-regelingen, digitale bibliotheken, internationale beurzen, Europese lobby, literatuurprijzen, etc etc... Samen met de ontspannende momenten die deze dagen opleverden, kom ik terug met de nodige plannen, ideeën en veel zin in de uitgeverij.

1 opmerking:

Lucien Desplenter zei

beste RUDY EN MARIJKE,
ik zie dat jullie reis goed was veel geleerd en gezien.Iets om te onthouden he .En nu verder veel geluk he groetjes ook aan de kinderen van oma en opa